U3F1ZWV6ZTE2MjIzNDMyODY0MjI3X0ZyZWUxMDIzNTE0NDMwNDgxMw==

كورس اللغة الانجلزية

كورسات انجلش اونلاين

  النهادرة جايب لك افضل استراتجيات تعلم اللغة الانجليزية و افضل مواقع للمارسة اللغة مع الاجانب
 تعلم اللغة الانجليزية   يعتبر اسهل حاجة  ممكن تتعملها علي الاطلاق ودا مش مجرد كلام دا من واقع خبرتي وتعلمي لاكتر من 4 للغات وللاسف كتير مننا بيتوه وسط كورسات تعلم اللغة الانجليزة اون لاين وما بين اراء واستراتجيات كتييير جدا بتخليك مش عارف تبدا من فين .بس متقلقش النهاردة انا هديك خلاصة الخلاصة في الموضوع دا كله

 محلوظة
 استراتجية تعلم اللغة الانجليزية دي مش هتنفع للمبتداء بس متقلقش يا صديقي في  المقالة هتلاقيني سايب جزء لك.
 

 انا اتقنت اللغة الانجليزية في 48 يوم وخد بالك اتقنت مش تعلمت عشان فيه فرق كبير والفرق اني مكنتش مبتدا كنت بعاني من مشكلة كتيير كلنا بنعان منها وهي ان عارف الكلام بس مش عارف اتكلم

 

الاستراتجية                                                                                                

 قبل ما نبدا في شرح الاستراتيجية لازم تكون عارف ان اتقان اي شئ بيعتمد علي ممرستك للشئ دا لفترات طويلة يعني لما قلت 48 يوم ف هم 24 ساعة في ال48 يوم.

 

1️⃣اولا                                                                                                 
حصيلتك اللغوية، لازم تكون حصيلتك اللغوية ضخمة وحافظ علي الاقل 4000 كلمة مش لازم تكون  حافظهم عن ظهر قلب بس ع الاقل تكون عارف معنيهم
 



2️⃣ الاستماع والتحدث 
 ممراسة اللغة بيكون انك تتكلمها وتسمعها كيتر جدا غير كدة مش هتبقي ممارسة،  الطفل لما بيبتدي  يتعلم الكلام بيسمع الاول وبعد كدة بيتكلم 
انا كنت بتكلم مع كل الناس اللي يفهمني والللي ميفهمنيش بياع  او سواق اي حد، كنت بمارس اللغة 24 ساعة ، اه كنت بسمع انت عامل فيها اجنبي وكلام كتيير بس مكنش فارق عندي لان كان عند هدف ووقت للتحقيق الهدف دا بس انا مش هحطك في المواقف دي متقلقش  في المقالة هنا   هتلاقي كل المواقع اللي هتمارس اللغة  مع اجانب سوا انجليز او امريكان وعرب كمان بيحاولو يتعلمو زيك من الاخر جايب لك خلاصةالخلاصة في المووضوع 
 


3️⃣ القراءة                                                                                               
 
علي المستوي الشخصي انا بحب القراءة والاطلاع وعشان كدة  كنت بقراء كتييير جدا  والقراية ساعدتني جدا دا الي جانب اني كنت بسمع كتب     صوتية باللغة الانجليزية وانا بقراها  ودا ساعدني في تحسين نطقي، انا مش  سايب في المقالة كتب لو محتاج كتب سيب لي تعليق 


4️⃣  تعلم ثقافة  اهل اللغة                                                                             

 من ضمن الحاجات اللي هتساعدك علي تعلم اللغة بشكل سريع انك تعيش ثقافة اهلها وتفهم حضارتهم ومنهج حايتهم سياسة واقصاد وفنون صدقني دا بفرق جدا معاك



5️⃣ الكتابة                                                                                              

 الكتابة من  ضمن العوامل المؤثرة جدا ف تحسين اللغة ودا لان منفعش تتكلم من غير ما تعرف  تكتب في لازم تدخل محادثات   كتابية  كتيير، والمواقع اللي هسبهالك في المقال فيها  جزء منها بعتمد علي  المحادثات الكتابية.



6️⃣ ضغط اللغة                                                                               
 
 في الحقيقة نحن البشر مش بنحقق حاجة غير لما نكون تحت ضغط  وخاصة المصرين من البشر ،  فحاول تحط نفسك تحت ضغط انك لازم تتعلم اللغة وكانك عايش في امريكا ومفيش حل غير نك تتكلمها ، هتلاقي عقلك بيمجع الكلام وبتتكلم بسهولة جدا 




 7️⃣ الوقت                                                                                          

   لازم تعرف ان الموضوع هياخد وقت  وهياخد جهد  مفيش حاجة بدون تمن  خليك صبور واصبر  وهتوصل صدقني 


 ملخص الاستراجتية انك تعيش اللغة ، تعييشها 24 ساعة   تتكلمها  طوول اليوم وحتي لو ياسدي مش هتتكلمها  حاول تتكلمها في دماغك بس ع الاقل يعن لما تكون عاوز تقول حاجة حاول تقولها بالنجليزي الاول  في دماغك.
 ولو عاوز  حد يمارس متمكن يمارس معاك اللغة ويساعدك من الصفر لحد ما توصل  وتسال اي سوال بحرتك وتتكلم برحتك 
 ممكن ارشح لك افضل اتنين تعرفت عليهم بيقدمو الخدمة دي علي الاطلاق بمقابل مادي بسيط ، انا عن نفسي كنت بجيب حد عاوز يتعلم ز ونعمل group call  عشان نتشارك في المبلغ وكدة لو  حابب اترك تعليق وانا هوصلك بيهم

 في الرابط دا هتلاقي مخلص تدور وبحث  كتير عن مصادر ومواقع للمارسة  هتلاق خلاصة كل المواقع واهمها
 

 ملحوظة
 اول ما هدوس عل الرابط هيدخلك ع صفحة  هتنزل لحد النص  هتلاقي عداد 40 ثانية   لما يخلص  هتنزل  لحد اخر الصفحة هتلاقي  I'am not rebot
 بعد كدة هدوس علي go و هيحمل نفس الصفحة  تاني هتنزل لاخرها هتلاقي   you are done  دوس عليها هتوصل لكل المصادر اللي انت محتاجها 


 متنساش تدعمنا بمتابعة المدونة عشان نستمر  وهتلاقي كورسات كتر هنا كمان 


 
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة