U3F1ZWV6ZTE2MjIzNDMyODY0MjI3X0ZyZWUxMDIzNTE0NDMwNDgxMw==

ازاي تبتدي ديجتال ماركتنج - تعالي واعرف كل شئ عن ال digital marketing


digital marketing


قبل ما تبتدي الDigital Marketing  لازم تعـرف ايه هو الديجتال ماركتنج وتاخد نظرة شاملة عنه قبل ما تبتدي فيه بس متقلقش انا هساعدك من  A to Z .

اولا  Digital Marketing من أهم المجالات حالياً و من الأكثر نمواً و من المتوقع زيادة النمو بشكل كبير على الأقل في ال 5 سنين اللي جاية.

طب يعنى ايه Digital Marketing 💻🤔

الـDigital Marketing او التسويق الرقمى هو تسويق المنتج أو الخدمة اللى بتقدمها بس مش بالطريقة التقليدية للتسويق بطريقة " Digital " ، الفرق بين التسويق الرقمى و التسويق العادى كبير سواء فى تجهيز الخطة التسويقية أو فى النتائج .

التسويق الالكترونى هو نفسه التسويق التقليدي ،لكن فى الحقيقه التسويق الرقمى تختلف ادواتة تماما عن التسويق التقليدى ،فالتسويق التقليدي عباره عن تسويق لمنتج أو خدمه عن طريق ارسال مندوب الى العميل أو من خلال أعلانات التلفزيون أو الجرايد أو الراديو أو المطبوعات وبتكون تكلفته عاليه جدا لكن حينما نتحدث عن التسويق الالكترونى فمميزاته كتييره جداً.

حلو بعد التعريف الجميل دا لسه احن في السؤال 
 ازاي ابدا؟
 
 انت جديد في المجال ومدرستش فيه ولسه بتبدأ فانت تتعب شويتين 
 اولا هتعرف نظرة شالمة عن التسويق الاكتروني وبعد كدة  تتخصص في مجال من 

الـTools المستخدمة هم:

Google Ads – Google Analytics –  SEO – Social Media – Email Marketing 

ايه الكلام دا؟
 تعالي اشرح لك ايه دول :
اول حاجة  هتعرفها 

وظايف الديجيتال ماركتينج:

1:Social Media intern 

وده الشخص اللي بيكون عنده باكجراوند في السوشيال ميديا الماركتينج او معندوش وحابب يتعلم فهيلاقي شركات كتير بتقدم Internships أو تدريب في المجال، فيه شركات بتقدم ده بمقابل مادي وفيه شركات لا، بس صدقني في الأول مش مهم الفلوس على قد ما مهم تتعلم وتجمع خبره، وفي التدريب ده هتتعلم كل حاجه وهتشتغل كل حاجه فمفيش وظيفه محدده ليك تعملها في التدريب

2-Social Media Junior 

وده بيكون شخص عنده خبره من 0 سنه لحد سنه في مجال السوشيال ميديا ماركتينج وبيكون لسه في البداية وبيشتغل وسط تيم 

3-Social Media Specialist

وده بيكون الليفل الأوسط من الخبره في مجال السوشيال ميديا ماركتينج من سنه لحوالي 3 سنين 

Social Media Moderator:4

وده حد بتكون خبرته من 0 إلى ما لا نهاية بتكون كل شغلته إنه بيرد على المسدجات والكومنتات او التويتس على أي منصة سوشال ميديا 

5-Social Media Ad Specialist

وده حد بتكون خبرته بداية من سنتين وبتكون كل شغلانته إنه بيعمل إعلانات لمحتوى الشركة على السوشال ميديا

6-Social Media Executive

وده الراجل اللي بيعمل كل حاجه بإيده وبيكون فوقيه مدير بيعلمه او بيديله تاسكات واكبر واكتر منه في الخبره

7-Senior Social Media Specialist

وده بيكون ليفل متقدم شويه في السوشيال ميديا ماركتينج وغالبا بيكون فيه حد بيشتغل معاه Junior او بيكون مشرف على تيم لكن مش مدير وخبرته بتبدأ من أكتر من 3 سنين لحد 5 سنين

8-Social Media Manager\Director

وده ليفل الوحش في السوشيال ميديا ماركتينج وده بتكون خبرته اكتر من 5 سنين وبيدير فريق كامل 

9-intern\Junior\Senior Content Creator:

وده كاتب محتوى زي ما قولنا للسوشيال ميديا او المواقع او البلوجز سواء متدرب أو مبتدئ أو خبره وبيكون عنده خلفيه كبيره عن الماركتينج لإن ده الأساس بتاع شغله

Creative Director-10

 فى البداية لا يمكن ان تكون خبير فى استخدام كل الادوات دى فى وقت واحد … فتركز على أداة او اثنين انت حابب الشغل فيهم او شايف انهم ممتعين بالنسبالك … و هتشتغل عليهم يا بطل . تعرف كل شئ عنهم و تشتغلهم لحد ماتشوف ناتج شغلك دة قدامك و خلال الفترة دى انت بتابع وبتحلل باقى الادوات بردو و ممكن تمارسها.

فى المرحلة دى وبعد تجارب مختلفة انت بتتسمى Specialist فى جزء محدد و ممكن كمان تكون Specialist فى Industry  محددة. 

و المرحلة اللى بعد كدة … انت اللي تحددها…..

– ممكن تاخد طريق ال Specialist و تكمل فية.  

– ممكن تبدء تتنقل فى كل جزء شوية و تاخد الخبرة فية و بكدة هتملك اكتر من اداه تقدر تستغلها فى اى استراتيجية هتشتغل عليها.

تاني حاجة 

مصطلحات فى التسويق :

----------------------------
CPC
Cost per click
أو الدفع فى مقابل النقرة (الكليك) وهي طريقة شائعة للمحاسبة فى الحملات المدفوعة على الإنترنت مثلا إعلانات الفيس بوك او جوجل ادووردز أو لينكدإن ....... إلخ
- CPM
Cost per Impressions
أو الدفع فى مقابل الألف مرة ظهور للإعلان وهي أيضاً من ضمن طرق المحاسبة فى الحملات الإعلانية على الإنترنت .
- CPV
Cost per view
أو الدفع فى مقابل المشاهدة وهي طريقة شائعة للمحاسبة لإعلانات الفيديو كما هو الحال للإعلان على اليوتيوب من خلال جوجل أدووردز .
- PPC
Pay per click
وهي الدفع مقابل النقر وهي مثل CPC السابقة

- CTA
Call to action
وهي طريقة حديثة للإعلان لتحفيز الجمهور المستهدف للدخول على الإعلان فى حالة أنه مقابل اهتمامهم وتتمثل فى إضافة زر أو جملة على سبيل المثال ( تعلم المزيد - اتصل الآن - اشترى الآن ... إلخ ) فى نهاية الإعلان .

- CTR
Click through rate
وهي نسبة النقر إلى الظهور ( وهي عبارة عن عدد النقرات على الإعلان مقسوم على عدد مرات ظهور الإعلان للجمهور المستهدف )

- CPA
Cost per action
وهي طريقة للمحاسبة فى الحملات الإعلانية لمواقع التجارة الالكترونية مثل (أمازون وكليك بانك ... إلخ) ويقوم الموقع بمحاسبة المسوق لأي سلعة فى مقابل عمليات البيع التى تتم عن طريقه وتكون عمولة أو نسبة من ثمن المنتج المباع .

- Organic
وتعنى عمليات التسويق المجانية عبر شبكة الإنترنت مثل نشر المحتوى على شبكات التواصل الاجتماعي بدون إنشاء حملات إعلانية مدفوعة أو عمليات الظهور فى محركات البحث والتى تسمى SEO .

- Paid
وهي تعنى مدفوع فأي نشاطات مدفوعة عبر الإنترنت سواء إعلانات أو غيره تؤدى للترويج للمنتج تسمى Paid Ads

- Inbound
وهي طريقة الاهتمام بالعملاء والتعامل معهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي وبشتى الطرق الممكنة لتقوية العلاقات معهم دون الإلحاح بالإعلان لهم عن المنتج ومميزاته وعروض مغرية للشراء ولكن بتقديم معلومات هامة بشكل غير مباشر وتقديم خدمات مجانية غير مدفوعة لهم لزيادة ولائهم للبراند وبالتالى يحبونه مع الوقت وبالتالى فى حالة التفكير وأخذ قرار الشراء فسيفكرون فى البراند الذى أفادهم وأحبوه (هذا اختصار شديد جداً جداً) الموضوع أكبر من ذلك بكثير وسيتم شرحه على الصفحة بالتفصيل

- Outbound
وهي الطريقة العادية للإعلانات والمتبعة من كثير من العلامات التجارية والشركات وتتركز حول الإعلان عن العروض والهدف يكون تحقيق أكبر حجم من المبيعات للمنتج دون النظر إلى ولاء العميل وغالبا تنتهى العلاقة مع العميل بمجرد انتهاء الصفقة .

- SEO
Search Engine Optimization
ومعناها تهيئة موقعك لمحركات البحث عبر تقنيات متغيرة كل فترة بناء على التحديثات الجديدة على محرك البحث وخوارزمياته .

- SEM
Search Engine Marketing
التسويق عن طريق الإعلانات المدفوعة للظهور فى محرك البحث فى الصفحة الأولى فى النتائج الأولى بالكلمات التى يحددها المعلن حسب حجم عمليات البحث باستخدام هذه الكلمات بشكل مدفوع وهذا يكون من خلال ( جوجل أدووردز )

- SMM
Social Media Marketing
وهي تعنى التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي (فيس بوك وتويتر ... إلخ)

- SMO
تعنى تحسين الإعلام الاجتماعي عبر مواقع التواصل الاجتماعي والشبكات الاجتماعية ومواقع الفيديو والمدونات بالإضافة لتحسين ظهور محتوى البراند فى محركات البحث .

- Max bid
وتعنى الحد الأقصى لسعر الكليك أو سعر الألف ظهور للإعلان ويتم تحديدها عن طريق المعلن كي يحافظ على ميزانية إعلاناته وتحقيق أعلى عائد من هذه الميزانية .
- Adwords
خدمة قامت بإنشائها شركة جوجل للمعلنين كي يظهروا مواقعهم فى محرك البحث جوجل فى النتائج الأولى بالكلمات التى يبحث بها جمهورهم المستهدف عنهم بشكل مدفوع وذلك لعدم تمكنهم من تنفيذ عمليات السيو SEO , وأيضاً ظهور إعلاناتهم فى الشبكة الإعلانية الخاصة بجوجل فى المواقع المشتركة فى خدمة جوجل أدسنس .
- Adsense
خدمة قامت بإنشائها شركة جوجل لأصحاب المواقع (الناشرين) للربح عن طريق مواقعهم من خلال زوارهم الذين يضغطون على الإعلانات وبالتالى الموقع يربح من خلال النقرات على الإعلانات .
- PR
Page Rank
هو مقياس اخترعه أحد مؤسسي جوجل (لارى بيج) وقام بتسميته على اسمه وهو يقوم بتقييم وتصنيف وقياس قوة صفحات المواقع ويكون هذا التصنيف من 0 : 10 فكلما زاد الرقم فى هذا المقياس كلما كانت قوة الصفحة أعلى ويعتمد التصنيف على مجموعة من المعايير من ضمنها عدد الزيارات على الصفحة ومتوسط الوقت المستغرق فى زيارة الصفحة والمحتوى حصري ام منقول .
- EdgRank
هي خوارزميات الفيس بوك وهي تتحكم فى ظهور المنشورات للمستخدمين فى أحدث الأخبار (news feed) على الصفحة الرئيسية وهي تعتمد على ارتباط المستخدم للبوست ووزن البوست سواء كان نص أو صورة أو رابط أو فيديو والوقت المستغرق لمشاهدته (باختصار شديد جداً)
- SERP's
Search engine results pages
والمقصود بها هي صفحات نتائج محركات البحث وهي تظهر عند أ عملية بحث حيث تحتوى كل صفحة على 10 نتائج بحثية .
- Keywords
الكلمة المفتاحية / الكلمة الدليلية / الكلمة البحثية
كلهم بنفس المعنى وهذه الكلمات التى يقوم باستخدامها الباحثون فى محركات البحث ونهتم بها جداً فى عمليات السيو SEO للمواقع ويمكن تحليلها من خلال مجموعة من الأدوات لمعرفة مدى قوتها أو ضعفها .
- Hashtags
هي كلمة بحثية داخل المواقع الاجتماعية مرفق بها علامة # حيث يقوم المهتمون بمجال معين بمتابعة هاشتاج بكلمات معينة مرتبطة بالمجال لمعرفة أحدث التطورات والمنشورات ويمكن تحليلها لمعرفة مدى قوة الهاشتاج من عدمه لاستخدامه فى عملية التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي وأبرز الشبكات التى تدعم الهاشتاج (تويتر / فيس بوك / جوجل بلس / إنستجرام)

- Affilliate Marketing
يعنى التسويق للغير فى مقابل العمولة على كل عملية بيع للمنتج وهذا يكون عبر المواقع الربحية والتجارة الالكترونية مثل كليك بانك وأمازون وكليك شور .
- Viral Marketing
تعنى التسويق الفيروسي وهو على أرض الواقع يركز على word of mouth أو التسويق الغير مباشر عن طريق العملاء الراضين عن المنتج أو البراند أو العكس فيكون تسويق فيروسي سلبي والتسويق الفيروسي من خلال الانترنت يركز على الإنتشار عن طريق بعض الأدوات المجانية التى يسهل نشرها عن طريق المهتمين دون حرج (شير فى الخير) مثل : المقالات كهذه والفيديوهات التعليمية (مثل التى نقوم بتجهيزها لكم) والكتب المجانية PDF (مثل التى نقوم بإرسالها لكم بعد كل مسابقة) والصور التوضيحية الإنفوجرافيك (جارى تجهيزها ) كلما كانت مجانية كلما انتشرت أكثر (مجاناً تصنع الأرباح) .

- Guerrilla marketing
عبارة عن استراتيجية إعلانية ترتكز على تكتيكات تسويقية منخفضة التكاليف وغير مألوفة للحصول على نتائج كبيرة .
ويعتمد هذا النمط البديل من التسويق بقوة على استراتيجيات غير عادية و نشاط ومخيلة كبيرين. وهو يعتمد أيضاً على مفاجأة الزبون وترك انطباع لديه صعب النسيان بالإضافة لخلق ضجة إعلامية كبيرة.
ويعتبر هذا النوع من التسويق الابداعي مناسباً للشركات الصغيرة التي عادة ماتكون بحاجة للوصول لجمهور عريض دون إفلاس حسابها البنكي حيث أنه يعطي هذه الشركات الصغيرة تفوقا مميزا عن الشركات الكبيرة. كما ويستعمل أيضاً من قبل الشركات الكبيرة كحملة مساعدة تكمل الحملة الكبيرة على قنوات التسويق الأساسية .

- Conversions
وهي تعنى التحويلات التى تنتج عن حملة إعلانية سواء مدفوعة أو غير مدفوعة وهي تقيس مدى تحويل الزائر إلى عميل حقيقي يشترى المنتج من خلال معرفة سلوك الزائر على صفحة المنتج حسب الهدف المراد من الحملة وهي على سبيل المثال ( تسجيل بياناته / شراء المنتج / وضع المنتج فى السلة / تحميل ملف ... إلخ ) .

- Landing Page
صفحة الهبوط وتعنى صفحة المنتج ويمكن أن يحتوى الموقع على مجموعة من المنتجات وكل منتج له صفحة هبوط معينة تحتوى على كل تفاصيل المنتج يأتى الزوار إليها بمختلف الطرق والأدوات الممكنة .

طب ابتدي ازاي ؟ هنا اهم كورسات و خلاصة الخلاصة في الموضوع كله

أولا: كتاب فيه إزاي تبدأ في مجال السوشيال ميديا و أهم المهارات اللي لازم تكون عندك   
ثانيا: كورس سوشيال ميدياوي للديجيتال ماركتينج 

https://goo.gl/u9c36K 
https://goo.gl/DGmxgT 
https://goo.gl/ULFkeF 
https://goo.gl/tXuFZt 
https://goo.gl/66t9eT

ثالثا: بلوج موقع School of marketing 
https://goo.gl/RL8Aew 
رابعا: كورس للديجيتال ماركتينج معمول من أهم الناس اللي بيشتغلوا ماركتينج في Silicon Valley 
https://goo.gl/b4JBHV


خامسا: يعني إيه SEO وSEM؟

https://goo.gl/yJkr8i

https://goo.gl/pdbRd6

سادسا: كورس كامل للتسويق الإلكتروني

https://goo.gl/PqD2mP

سابعا: كورس جوجل Ads او Adwords

https://goo.gl/Tu3YuZ


ثامنا: المحتوى التسويقي

https://goo.gl/ePLW2k
تاسعا: كتاب عن خطط المحتوى التسويقي وكيفية اعدادها
https://goo.gl/AyUNEJ 
عاشرا: كتاب عن البراندينج
https://goo.gl/kn6xpc 

احدى عشر: كتاب عن نظريات وطريقة كتابة المحتوى  
https://goo.gl/kw1ah3
و


هنا كل شئ تريد معرفته عن التسويق بداية من الأساسيات وصولاً لمرحلة الاحتراف فى المجال.

تقسيمة موضوعات التسويق :

استراتيجية التسويق http://goo.gl/jkDTIR

موضوعات ونصائح فى التسويق http://goo.gl/scRSuo

حالات عملية فى التسويق http://goo.gl/TjSx9j

الترويج والاتصالات التسويقية http://goo.gl/2aMJ24

مواضيع عامة عن التسويق http://goo.gl/89vRQF

الإعلان http://goo.gl/RdxucD

بحوث السوق والتسويق http://goo.gl/gMfLge

خطط التسويق http://goo.gl/Y7OaJg

البيع http://goo.gl/hB3QmV

التسويق الالكترونى http://goo.gl/UJmSyB

وظائف التسويق http://goo.gl/w1Tspk

العلاقات العامة http://goo.gl/GGG5fG

كتب التسويق http://goo.gl/V2HUXm

عباقرة التسويق http://goo.gl/xdOXqj

المنتج http://goo.gl/3OrYTa

خدمة العملاء http://goo.gl/LFf2Ip

التسعير http://goo.gl/cH9x4G

التوزيع http://goo.gl/8mNZU1

البيزنس والمشاريع الخاصة والناشئة http://goo.gl/qriWvk

التسويق المباشر http://goo.gl/Kae6VE

مقالات مهمة:

14 مصدر تعلم منهم التسويق http://goo.gl/8txKD9

3 خطوات لتنتقل فى التسويق من الهواية للاحتراف http://goo.gl/O1sNol

كيف تُخرج افكار تجارية وتسويقية مميزة http://goo.gl/FNu7ou

10 كتب يجب ان تقرأهم عن التسويق والبيزنس http://goo.gl/LPB6BH

8 طرق للحصول على وظيفة التسويق http://goo.gl/ELJDey

5 خطوات لتصل لشغفك التسويقى http://goo.gl/n57E28

3 طرق لتمارس التسويق عملى http://goo.gl/KCw9az

الطرق للحصول على وظيفة التسويق http://goo.gl/pedpmV

هل تخصص التسويق يناسبك؟ http://goo.gl/QS4yfL

مصطلحات التسويق فى قلم http://goo.gl/IQEHLO

كيف تكتب خطة تسويق قوية http://goo.gl/b6dvvf

طرق الحصول على وظائف التسويق http://goo.gl/pedpmV

كيف تروج بأقل الامكانيات http://goo.gl/KyusRW

10 أشياء اعرفها قبل ان تبدأ عملك الخاص http://goo.gl/W2L3Mu

10 خطوات لتطور حملة تسويق قوية http://goo.gl/BXqeGt

كيف تقيّم فكرة مشروعك الجديدة http://goo.gl/4xVMrR

كيف تصبح البراند رقم 1 http://goo.gl/hZ7dRN

كيف فعلتها آبل https://goo.gl/98zVMs

* تجميعة لكتب التسويق المهمة ونبذة عنهم https://goo.gl/AR1EHC
( منقول )
موقع #ديجيتال_ماركتينج_بالعربى
https://www.emadmohamed.com


تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة